Selamat Datang di Zon Kaki Skodeng.Selamat Menyekodeng :)

Tuesday, September 20, 2011

Cari cinta

Assalamualaikum wbt dan slmt sejahtera..

Hi adik2,kakak,abg. :) hrni rabu,wordless wednesday.Tp aku dulik hape..jom kita berborak psl...
 mencari
                                       Kumbang                                                           Bunga

Pepatah melayu ada mengatakn..Bunga bukan sekuntum,kumbang bkn seekor.Kecuali kumbang tu mandul,kompem x ada baka.

Apa plk yg ni..

mencari timba

Yg ni lak perempuan mencari lelaki.Zaman skrg ni x de lg org nk tggu pinangan lelaki.Ko tgk la..da la lelaki ni sikit,da tu plk ramai yg x guna dr berguna.Melainkn desperate sgt..

Org2 ni ske memerhati..lg2 yg duk bersadai kt mall tu.Kita selalu memperkotakkatikn isu rupa antara psgn.Pakwe hensem,makwe berbabat.Makwe cun melecun,pakwe cm pecah rmh.xpe la kot klu kita gelak kjp,yela..mgkn kita x dpt pkwe hensem,awek cun cm diorg tu.Manusia kn sentiasa ada hasad dengki.

x sume pasangan mcm ni x bahagia.tuk mencari cinta yg sejati bkn la berlandaskn rupa,harta,dan nafsu.tp saling melengkapi.klu ko da thu ko tu cantik,xpyh la kata org hensem je layak tuk ko.sbb rupa x kekal lama syg..

Persoalannya skrg mcm mn nk cri cinta.Soalan ni ada la seseorg yg pnh tny abg.So bru skrg nk jwb.x thu la betul ke x..cinta tu abstrak.ni pndgn sendiri berdasarkn pengalaman.Klu nk diikutkn dlm islam..:


taqwa agama,kekayaan ilmu,keturunan dan kecantikan..(source: Sea Lavender )

AMARAN: Sesuai utk yg mencari cinta sbg peneman hdp,bkn cinta monyet.

kenali pasangan kita dgn 3 asas.(4prkara yg ditekan dlm islam tu ada dlm 3asas ni cuma abg ikut pndgn sdri dan amik contoh lain)

        
                                               Hati                                            Perwatakan
masa depan/kewangan 

1. Hati = kejujuran,niat asal,budi bicara dan da tentu la hati yg baik..
2. Perwatakan = x cun/hensem x pe..asalkn sdp mata memandang. :) bertanggungjawab,ciri2 seorg     pemimpin supaya bole menjadi ketua rmh/ibu yg baik tauladannya kpd anak2.Beriman kpd Allah swt.Si isteri x heret suami ke neraka,si suami x heret keluarga ke neraka juga.

3. Kewangan/masa depan.
Nk kwin dgn ank org bkn gn air liur,ckp je terus dpt.sumenya gn duit.Even awek spm,demand kot.klu dia x kesah pun,keluarga dia kesah.kita yg nk kwin ni apa thu..pale hotak ingat nk main je.Cri la cinta hati yg ada masa depan,x kesah la dia bkn kje kerajaan sklipun tp biar la yg ada pendapatan.

 
Bkn jd mata duitan,cuma perlukn masa depan tuk menjamin sebuah hubungan.Cinta sahaja x menjanji kebahgiaan,dan duit semata2 juga x mendatangkn kebahgiaan.

Jodoh da ditetapkn,apa yg perlu usaha,doa dan tawakal.moga dipertemukn jodoh yg baik.Nk jodoh cmtu,diri sdri kne la bersedia.Perkasakn dri dgn perkara mahmudah.Cinta kpd Allah yg hakiki,tp cinta terhadap manusia x pnh lps dr seorg insan yg lemah dan naif sprti kita.Ia bole dtg tnpa di duga.Apa yg perlu,berfikir secara bijak,gn akal bkn sekadar kata hati yg blh dipengaruhi anasir2 jahat.Waallahu'alam.. ;)

p/s: adat la cinta monyet dlu2 tu..sbg pengalaman ;))

59 comments:

sea_lavender said...

mmg nk komen entry nie~~ fuh2 bab jodoh ni subjektif krn sgalanya ketentuan Dia buat ktew..namun usaha perlu ada~~ tett,,,cm ne jadi la yg terbaik :


Al – Qur’an surat An-Nur Ayat 26 yang artinya sebagai berikut :

" Wanita - wanita yang keji adalah untuk laki - laki yang keji dan laki - laki yang keji adalah untuk wanita yang keji. Dan wanita - wanita yang baik adalah untuk laki - laki yang baik, dan laki - laki yang baik adalah untuk wanita - wanita yang baik (pula). "

ingt 4 perkara dalam mencari jodoh tu~taqwa agama,kekayaan ilmu,ketrunan dan kecantikn~
ingtan diri ni jugak~~

dhiera said...

first time datang sini~ bila dah bersedia baru lah cari pasangan~

bella luna said...

hehe,terkena batang hidung nie sebab pernah buat,selalu je tgk kapel2 n ngata2,tapi dalam hati je la,.just wonder how the love comes between them,huhu,.sebab aku tak pernah merasakannya,.

aimi said...

kalo xnk cri chenta blh x

siti kektus said...

bukan setakat cinta monyet, cinta kerbau, cinta lalat semua ada. ;p

cik pha said...

jodoh akan tiba jua bila masa ia telah tiba.nk dapat y solehah,harus solehkan diri terlebih dahulu :)

Cik Purple Pinkypuff said...

cinta tu abstrak..:) cp suka ayat nih ..:)

~SaL IjOu~ said...

Sal x penah bercinta~
dah usaha doa & tawakkal..tp Allh mmg nak menguji..~
rasanya da kering air mata menangisi..~
biarlah persoalan cinta dibuang seketika dlm kamus kehidupan~

iQa~ said...

Rupa xmenjamin masa depan...yg penting agamanya,keturunan...

insyaAllah, baik kite baiklah pasangannya... =D

zareliqa afiqa said...

betoi3! ehee :)

Saddila said...

jangan bercinta dengan orang yang kita sayang , tetapi bercintalah dengan orang yang sayang dekat kita .

hahaha ape dila merepek ni . haha .

*dila bahagia dgn tersayang . hoho :)

*rindu abg . hikhikhik

Adylia Qarissa said...

sekarang bukan masanya untuk bercinta...sekarang masa untuk mencari teman hidup...

makin hari makin meningkat usia..

merahitujambu said...

bukan semua pepatah melayu boleh gunakan...pergi xleh ke bedikari nk cari timba..dh timba skang ni sikit..=p

Bro ahmad said...

wahh penerangan yang menarik..berguna untuk bro..thank

mamaNoriz said...

jodoh atas kuasa Allah,

tapi kite tak salah usaha utk cari jodh sndiri..

tak leh gak nak kawin tpi goyang kaki tak cari calon yg sesuai...

cuma pompuan kena elok2 spaya tak dpt gelaran cam atas tu...

doa2 byk..

ciK LyndaWawa said...

satu lagi!!!cinta kerana bakat...fhewit..=]

Asyila Zainuddin said...

setuju.. rupe memang tak penting.. tapi sedey bile org suke kite hanye sebab rupe.. sob3..

TeAqArH said...

SETUJU dgn statement yg ALLAH da tentukan jodoh kita....:) sape kite nak pertikaikan mende tu..lau kite pertikai.maknakata kita menyalahkan siapa??pikir2 lah...sape yg kite dapat sebgai jodoh tu utk melengkapkan diri kita yg sememangnya tak sempurna...:) mencari pasangan sebgai tmn hidup n bkn utk cinta monyet tu best an ayat dia..sbb skrg ni rmai yg kapel saje2..maen2...n saje nk gtaw abg..tqah mmg cari peneman hdup tqah n tqah yg approach dia dulu...advance x?

zaty said...

jodoh tak ke mana,ada masa kita perlu carinya. . ;)

PinKy MoMMa said...

saya dah jumpa cinta saya..ecehhh ;p
adik akak dah jumpa belom? dah jumpa nnt jgn lupa antar kad huhu..

EyqaLuvender said...

cinta itu perlu dtgnye dr hati yg ikhlas...p'saan cinta itu taleyh dibuat-buat...susah nk dpt cinta yg btol2 ikhlas dr hati,tp ble da dpt nape ade lg yg ta rety nk hargai???
jemula ckp psl cinta ni tp nk b'cinta =.=

saya budak baik..:) said...

menarik...dh lame tak menyekodeng blog abang...:)

syerz eyryn said...

wah ! pandainye dye. . hehe. .
cinte monyet skunk nie bnyak laa. . haha :))
but, good information :))

cunndaa said...

"Aku tak percaya cinta..."
"Aku tak percaya cinta..."
"Aku tak percaya cinta..."
hehehee...

rindu abang....

Aimifiqa said...

betul sgt tu. cinta monyet sbg pgalaman dan pgajaran. hihi

dill said...

em. boipren tak de. hehe

dill.

aniswany said...

NAK CARI YG MCM SHAH RUKH KHAN .OKE X ?

sea_lavender said...

laa...tk perlu link kn pd sye pn~~ sekadar kongsikan pe yg pnh sye bca dn ingt shingga kini.. tu je pn =)

Eazy Izzuddin said...

belum ready lagi...
masih tiada si dia..
if ada..
dah ready..
jadilah pasangan hidup..
=D
singgah sini xD

Jom Join MyContest =) : Contest Annouced! Mak Aih! Contest Blog Eazy Izzuddin ?!

Fara E's said...

err , segan nak cterw bout cinta , bawah umur , haha

dzafira said...

Suka sgt entri abg aaron pasal ni.. Setuju dgn apa yg abg ckp. :D

Liyana Zahim said...

Huwaaa garangnye motivator ni.. Nk kawen mmg kne kai duit.. Eh minah kilang pon berpuluh riban tau.. Dunia2.. Pdhl tak pntg pon sume tu..

Bell said...

betul tu..sbb tu penting jugak apa yg diberi penekanan dalam islam berkenaan ciri2 mencari cinta@psgn hdup..sbb kita ingin bersamanya konon hingga hjung nyawa..hehehe ;)

Wanie said...

memang kena la bace entry cintan cintun abg ni dengan lagu jiwang kt blog abg..hehehe

dah jumpe ke cinta abg? :)

aneff.marhfiz said...

tetibe teringt poem Sonnet 18 ^^,

sUe UnniE;) said...

O0O..cmtu eh..?
mekasih utk ilmu ni. akn dipraktikkan dgn sgera ^^Y

farah hanim said...

tu diahh
dr cinta bg tipsss
sume orang kene alert nie
abg stlker byk pengalamn
hehe

hira said...

hehe.cinta monyet tu dulu-dulu je. sekarang dah ada calon pun kan? :p

cipUtchiaPp said...

huhu...suke entry yg ni..best2..
abg, emy nk mntk mf 2 perkara ni...mule2 psl duet raye tu..atceli kn2...hee,takot nk ckp....almt n name yg emy bagi tu,glemer2 je..bkn name n almt sbnr emy..huuuu...s0ri3..dah name emy x de kt situ..emy tls jela bajet cam mng....sori ye abg....mntk mf byk2 klu menyusahkn =.=..no 2, sori sbb x wish bday abg...jgn sentap ye...hepi belated bday ! moga dpt sume yg terbaik dlm id0p..

GnieSyazni said...

dpt laki yg rupa ala2 aaron aziz mmg la sejuk mata tp nanti ramai pulak nak jatuh cinta kang.. pnt nk jeles kang..haha

ABU said...

complete pasal cinta...hahaha nice entry.. tp skrang macam2 cinta, disebebkan wang pun ramai gak, perigi cari timba pun ada gak..macang la.. :D

dayu_myself said...

alamk..tak ada pengalamn laa...
macm mne nak komen ni...
cinta monyet pon x ade...
cinta gorilla boleh??muahhahaha

yang penting kenal hati budi..
dan memanmi diri kita...
patuh agama dan dapat membimbing...
lelaki idamn wanita..
wanita idaman lelaki..
InsyaAllah...

milo said...

rupa definitely tak kekal lama n tak menjamin kebahagiann ponggggg..ni, awek dh gemok siket dah mntk clash. cam haremmmm.. ada tau camtu. ahaha :P

Acik said...

mana gambar timba? heheheee ...

cik wanie Lovela (CWL) said...

hehhee.....fewiit cinta lg..abg tgk la video wani jwpn utk abg hehehe

hafrawiey ozakawa said...

sy sdg mencari kumbang utk follow back.hahhaha:P

muhamad hanif said...

kalau aku belum layak lagi. tapi kalau kau dah bole dah tu apa mau tggu lagi.. hahahahahaha.

AIEN NOT ALIEN said...

cinta tak kan datang kalau tak dicari...

cinta tak kan dapat kalau tak diberi...

jom cari cinta & beri cinta...haha

merahitujambu said...

abang...diam jee mana entry baru

Bella Bell said...

nice entry bro.. setuju dgn abang.. nak2 tang duit tu.. memang duit bukanlah segala2nya.. tetapi segala2nya memerlukan duit...

saya tak pernah mintak apa2 dr bf saya.. duit lagi la saya tak pernah mintak.. kalau keluar dating pn saya lagi suka beli barang guna duit saya... dah beli barang pn saya tak kan mintak dia bawakan barang2 saya.. saya bawa sendiri je.. sebab saya paling tak suka menyusahkan orang yg saya sayang..

tapi itupun susah juga ke nak m'hargai saya... sob~ sob~ sob~ T.T

*ok fine! luahan perasaan pulak.. hehehe...

Hazirah Hamid said...

Betul, jodoh kita dah ditetapkan yang penting kita kena berdoa dan berusaha untuk mendapat jodoh yang baik kan? :)

[sutera kasih] said...

org sekarang ni suka memerhati pasangan org..kalo psgn yg mcm x sekufu, gerenti byk terima kutukan..hmmmm manusia mana reti nk penat zip mulut kan..


buat masa ni sy rehatkan diri dari fikir soal cinta..dah capekkk dehhh abg stalker..mostly sweet talker..menyampah...yawwww..tp tu la semua tu jadi pengalaman hidup..

Afikah Aziz said...

fewiittt,abg dah jd pakar cinta hehe

SoLy SoLicious said...

erkk... ok.. sy buta bab2 cintan ye..hehehe

MAISHARAH said...

sngat suka entry nie abg!!! cinta yg sebenar memang sukar dicari...berbanding cinta monyet nie..!!

EYFAalias said...

kalau eyfa, no.3 tu jadi no.1 lepas tu no.1 jadi no.2 and no.2 jadi no3 :D

munira hashim said...

assalamualaikum

izfanora said...

pengalaman guru terbaik.. sbb tue abg boleh buat entry bagus macam ni dan terasa sangat dekat bila dibaca.. :)

aimie amalina said...

heeee
mahu bercinta
tapi takot utk bercinta
apakah ituuu
hehehehehe

 

Copyright © 2013 | AbangStalker | Design by Cik Bulat