Selamat Datang di Zon Kaki Skodeng.Selamat Menyekodeng :)

Sunday, August 7, 2011

Tempoyak Goreng

Assalamualaikum wbt dan slmt sejahtera..


Thanks korg yg always support abg.Korg mmg otai yg sebenar la.Abg da kurg pns nya,cuma pening2 muntah cm org pregnant tu je ada lg.2,3hr lg insyaAllah sihat.Entri kali ni abg x bt pnjg2 la eh,pening kepala la.Utk x menghampakn cik teaqah sorg ni,abg bt entri ni khas utk dia.Dia request nk thu resepi tempoyak goreng.

Bahan Utama:

- Tempoyak (ske hati korg le nk gn sebalang ke,setempayan ke)
- Hirisan bawang merah (ikut tekak yg nk mkn)
- Hirisan cili padi (klu nk buasir ltk la byk2)
- Ikan bilis yg da digoreng rangup (agk2 le ikut tempoyak korg byk mn)
- garam
- gula

Pnskn kuali,klu nk bt kenduri gn le kawah.Ble minyak da panas,campak bwg merah dlu..lpstu tempoyak.Gaul2 smpai tempoyak tu nmpk da berubah wrna bru tabur gula dan garam seckup rs then gaul lg.Tabur cili padi,goreng bnd2 ni sume ikut ske hati korg nk garing mcm mn sklipun.Lastly bru baling ikan bilis dgn tempoyak,gaul sebati.Da siap tu hidang la..selamat mencuba!

mcm ni le rupanya ckit..ada rs masin,masam,manis.

34 comments:

Aisyah Aina said...

tak pernah makan tempoyak pon....baru dengar nama je dah rasa macam tak sedap...haha

siti kektus said...

apa rasanya ek? ada macam sambal tumis tak.

selama ni, kite tak pernah rasa pon tempoyak ni. hehe

EYFAalias said...

Errr. tak penah dengar pn? huhu

Check out "CONTEST : Karang dan Menang by EYFAalias" from #Innit http://innit.nuffnang.com/view/1804941

cik panadol said...

first time tau psl masakan ni...
tp xpe...sy tak mkn tempoyan...tp durian makan la hehehe

Bella Bell said...

tetiba teringin nak makan gulai tempoyak ikan patin.. huwaaaaa.. nak balik rumah T.T


abang.. masakkan saya gulai tempoyak ikan patin.. hehehhe!!~




^^

Miz Novexx said...

memasak boleh release tension :D

Wanie said...

cam sedap je..
tapi tak makan pun tempoyak ni..hehe'
selalu tengok org dok buat gulai je..

Amiirah-Cassan said...

LAPO pulok mira :)

hati~♡ said...

hani dah penah mkn & buat sndiri.. mmg best mmg sedap!

ini masakan org pahang bang. =)

Bluewendy said...

tak penah agi rase..nanti nk try la..hihi..=)

Noriz said...

adehhh, geram nye tengok!
bab buasir yg tak tahan tu...hahhaha

Izyan Masri said...

TEMPOYAK GORENG?FUYOH.FIRST TIME DENGAR NI :D

PinKy MoMMa said...

rajinnyer dia masakkkk ;)
anak sapa la ni?

iPai said...

tempoyak goreng ??? gila ah abg stalker pandai masak kot ..

Namee Roslan said...

wah..mudahnya recipe ni. buat lah recipe cake plak. namee nk try bake nnti.. :D

Miz Novexx said...

janganlah gaduh ngan Botak, karang kena tiup dah pengsan... baru la menyesal

EYFAalias said...

amboi jauhnya nak bertapa. huhuhu

Tea said...

eh, nape xpenah masak tempoyak goreng ehh? adakah tea xmkn? haha.

Tea said...

slmt dtg kembali abg. jgn majuk2 lg okeh. hempuk nt. :P

Miz Novexx said...

sengal!!! apa yang ngerinya, grrrr ;P

Night Walker said...

bg resepi je boleh la...ce try masak...

Abang Stalker said...

THANKS KORG,CUBA LA..MMG NI MKNN PAHANG KOT.TP X SUME YG TAHU.SPE X THU BOLE CUBA.RS DIA MASAM2 MANIS,MASIN SUME ADA R.KELAT JE XDE..HAHAHA

KAK DYA: Ank pok cop.haha ;))

TEA: xde makna nk ngajuk2 ni.hehe

MN: BOTAK yg sengal.wawawaa ;))

NIGHT WALKER: Tgk org la~ ni tgn ajaib tau.sentuh apa pun jd.jeles letuwww.wahahaha ;D

iKhRam said...

rasanyer mcm penah makan lauk mcm ni kot..??

cam lauk oghang nogohi yo.. hahaha

Cik Michiko said...

ni TEMPOYAK DURIAN ke hape ! hahahaha. . .

kalo DURIAN give MICHI suke GILA ! hahh . . . kalo yang nie ? aaaaa .. abg tolong masakkan untuk MICHI boleh kan ? hahha . . merasa masakan ABG STALKER ! GILA HEBAT ! hahahah . . . ^^,

Night Walker said...

ohohoho....iyolarrrr tuwwwwww....

~SaL IjOu~ said...

mak aih..main baling n campak je bahan..mmg tahap pro tu ;p

x sehat ke..moga cepat baik ya~

Abang Stalker said...

IKHRAM:
ntah la..aku mkn ni kt sarawak.ada org ckp pahang.x semestinya pahang kot.noghoie lg le bkn rs nya.cuba la dlu wei..sodap! :)

MICHI:
Ni tempoyak goreng.dak gemok x bole mkn,nti lg gemuk.hahahah ;))

NIGHT WALKER:
x abes2 jeles.. ;(

SAL IJOU:
well..takat cmpk2 ni da biasa.ada bini pun nti main campak je.hahaha ;D xde le pro mn,senang je ni.

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

best ke? waaa..maera tersgt jakun nie.. =)

TeAqArH said...

ceh...teaqah igt ape la...selalu dah mkan ni..siap letak petai ke,jering ke bd penambah rasa..hahaha..^_^
wat konpius je nama tempoyak goreng ni..alah...gini la..tempoyak mknan org perak n pahang,cencaluk melaka,budu kelantan...so masing2 ade kegemaran..bg rakyat jelta pahang..kompem2 la akan menyukainya..lgi2 tempoyak ikan patin..pergh..kecur2...

Asyila Zainuddin said...

ohh.. ade eh tempoyak goreng? ngee..

cik rama-rama said...

tempoyak ni mmg feveret..tp tempoyak goreng siyes den x pornah dongar... kuikui..

cipUtchiaPp said...

thanks abg !! first time emy dgr temp0yak grg..slama ni dgr gulai tempoyak je..blh la cube lps ni.. :)

Abang Stalker said...

MAERA:
sedap maera,cuba la masak tuk hubby. :)

TEAQARH:
hbstu hrtu kata x taw.. -___- aihh,xpe la..ramai rupanya yg x tahu ;D

ASYILA:
sementara musim durian ni bole le cuba2 ye. :)

CIK RAMA2:
justeru itu anda bole la mencuba sdri ;)

AMY:
wlcme :) sila2 la ye.

hana nabihah said...

tak penah cube resipi ni la ;p

 

Copyright © 2013 | AbangStalker | Design by Cik Bulat