Selamat Datang di Zon Kaki Skodeng.Selamat Menyekodeng :)

Saturday, August 6, 2011

"Eh siapa Mira Edora tu?"

Hikayat "Stalker dan Puteri Mira Edora"

PERINGATAN: SILA BACA DGN NADA TERSENDIRI DAN JUGA BYGKN SUASANANYA..MST RS CM KT CTUUUU JE. :D

Di suatu ptg yg x brp nk indah krn diselaputi awan mendung hitam yg menjengah sekelian alam.....gedebuk!jatuh sang puteri dr kayangan inderasakti puri kencana ke muka bumi,di suatu kawasan yg bernama perkampungan Edora.

"aduh...saketnya punggung beta..tempat apakah ini.."

Puteri yg jatuh terjelepuk cm nangka busuk itu diberi nm Puteri Merah iaitu satu2nya anakanda Raja Greenwood and Permaisuri Pinky penakhluk jajahan kayangan inderasakti puri kencana.Beliau adalah puteri dr kayangan yg cantik jelita.Takkala jatuhnya sang puteri td betul2 di kandang kambing milik seorg pemuda miskin yg tidak dpt dikenalpasti nm nya.Saat jatuhnya puteri ke bumi,terkejut si pemuda miskin itu.Mn x nye..jth dr langit kn.

Dgn mke yg comot,berambut pnjg,berbau kambing dan tnp berkasut tp berseluar le..dtg menghampiri si puteri dgn mke yg kebendulan bak dinding rmh usang.Apa lg..puteri merah pun ketakutan melihatkn watak si pemuda seperti perogol bersiri yg da pencen amik partime mengemis plk.

"Hey,shiapakah tuan hamba?jauhi dr beta.Tolong!...tolong~".Jerit si Puteri Merah dgn gediknya utk meminta pertolongan.

Malangnya pemuda td tidak menhiraukn sang puteri,lalu diangkat puteri masuk ke teratak usangnya.Lalu dicampak puteri merah di atas kamar beralaskn rumput2 kering utk ehem2.hihihi..[ehem2: sesi mata bertentang mata]

Segala pertanyaan Puteri Merah tidak dijawab oleh si pemuda hapak itu wlupn si puteri memaki2 dia menggunakan bahasa kesat sekesat kulit siput babi.Namun si pemuda tidak la sprti sangkaan puteri yg disgkakn perogol misteri mgkin berkelakuan buas.Pemuda itu malu2 kucing plk,dia hny berani memandang keindahan rupa paras puteri menggunakan hujung ank matanya yg dilindungi rambut keras bak dawai dan menjarakkn diri kira2 30m dr puteri.

......................Di kayangan Inderasakti Puri Kencana..........................

"Panglima!kerahkn satria2 kita turun ke bumi mencari anakanda Puteri Merah Inderasakti.Beta mahu kalian mencari sampai ketemu.Jika tidak,akn beta pancung kepala kalian dgn mudahnya.Tp ingt panglima,kuasa sakti kita terhad di bumi.Jd gn kn kekuatan batin mu." Titah Raja Greenwood Indrasakti lantang kpd panglima baginda,Panglima Ehnamtujuh.

"Baik tunku Raja Greenwood Indrasakti,patik bersama2 para satria akn mencari tuan puteri sehgg lubang kubur seblm kami dikuburkn oleh tuanku.Junjung perintah,patik pergi dlu". Panglima Ehnamtujuh adalah seorg panglima yg setia dan menurut perintah sgguhpun beliau sering dipggil siput ghonde oleh dayang2 istana.


.................Di muka bumi,Perkampungan Edora...................

Keadaan kembali tenang melihatkn si pemuda tidak brkelakuan buas pd puteri.Hny bunyi2 kicauan burung jantan gatal dan deruan angin shj kedengaran.sesekali terdengar dengusan nafas si pemuda hapak itu.Mgkn hidungnya dipenuhi lendir2 hijau berikutan dirinya yg x terurus.

"Wahai pemuda,mengapa kamu berdiam mcm org bisu?Jgn takut,beta adalah Puteghi Meghaa daghie kayangan Indeghasakti Pughie Kencana.Beta jatuh ke bumi krn leka bermain shgg tdk perasan sudah melangkaui sempadan kayangan dan bumi.Kuasa beta terhad dan tdk dpt digunakn utk pulang ke kayangan". Disebalik kecantikan sang puteri,rupa2nya ada cacatnya.Puteri Merah x dpt menyebut "R" dgn sempurna,atau org2 kmpng kata lidah pendek.

Pemuda hapak,busuk dan miskin itu ttp mendiamkn diri dan tdk membalas sbrg jwpn.sebaliknya dia melarikn dri brsembunyi di sebalik semak samun.hny menyekodeng puteri dr celahan lalang..

Malam pun menjengah,pemuda masih dicelahan semak samun khuyuk skodeng si puteri.Puteri pula sebok menghalau nyamuk2 dan pepijat smbil menunggu penyelamatnya dr kayangan inderasakti.Kedengaran bunyi kuda sayup-sayupan tp tdk menunjuk akn kearah teratak si pemuda.

"wahai pemuda,bolehkah kamu membantu beta?tlg tarik perhatian tentera berkuda itu ke mari agar beta dpt pulang bersama2 mereka." Dgn mke 10sen,puteri seakan2 merayu.

Pemuda tdk menjawab mahupun mengangguk tnda setuju.Dia terus berlari ke arah tentera berkuda dr kayangan itu.Dipendekkn cerita,puteri berjaya ditemui oleh satria2 kayangan atas pertolongan pemuda bisu itu.Puteri dan tenteranya naik ke kayangan semula..

---------------Pengakhiran----------------

"Ayahanda,di bumi ada seorg pemuda yg menyelamatkan anakanda.Dia juga la membantu ankanda menemui tentera kita.Malangnya dia bisu,busuk dan gampang." Puteri Merah mnceritakn serba sedikit pengalamnnya di bumi sesmpainya dia ke kayangan.

Ayahandanya Raja Greenwood dgn rs terharu akn cerita anknya,baginda pun mengenakan sakti utk membantu si pemuda di bumi itu kembali normal dan berupa paraskn manusia berpendidikan.**Tink**

Si pemuda yg hapak dan miskin itu sudah hensem,kacak dan tampan serta blh bersuara.Malangnya dia sndri tdk tahu nm nya sdri,sbb dr kck da bisu.Org kmpg hny mengelarkn dia "Stalker" krn dia ske skodeng org brbanding bertentangan mata..Dia berterima kasih pd Puteri Merah yg disangkanya 'Puteri Mira' krn kependekan lidah si puteri mengubah pronouns Merah tu.Setiap kali org kmpg bertny bgmn dia yg bisu blh brckp semula,dia pasti akn brkata "Puteri Mira yg menyembuhkn ku.Hny Aku & Mira Edora yg tahu ceritanya".Sejak dr itu penduduk di perkampungan Edora sering menyebut tentang,"Stalker dan Puteri Mira Edora".

Cerita ini sudah menjadi cerita dongeng turun menurun..sekian wasalam...

34 comments:

Farahiyah Smart said...

hahaha...hanya mampu gelak...:)

Anis Diyana said...

haha,kelakarlah anis baca. ^^

Anis Diyana said...

good luck abang stalker! :D

Abang Stalker said...

FARAHIYAH SMART: hahaha..da lme x karang karangan.mmg kelakar,tp cm best plk cte ni. :)

ANIS DIYANA: thanks dik. ;) cuba bc dgn nada dan bygkn skli.lg best :)

TERIMA KASIH SUDI BACA! ^_^

Cik Mira said...

hahahaha terbaik. dah cm kisah fantasi plk. kkekek puteri meeghaaaa edoghaa wkaka. thanks join!

Abang Stalker said...

MIRA: cerita dan gn ke-Grafik-an dia lbh baik dr KRU production.wahahaha..ni adalah cte coming soon yg akn ditygkn after Hikayat Merong Mahawangsa.kui3 ^_*

not irene said...

puji diri sendiri sekali sekala apa salahnya kan?

(awak buat saya baca hingga ke noktah terakhir)

nursyamime said...

haha besh2..
gud luck:)

eyraatiqa said...

toink ! toink !
gudluck abg . =)

Miz Novexx said...

hmmmm..... tak penah dengar pon citer dongeng ni???? xpelaaa nanti MN suh masukkan dalam slot legenda kt TV3, nak x?? heheheheh(^_-)

kiwi said...

haha, boleh masuk tv3 ala2 cite indon: DUnia khayalan dunia impian :P

Abang Stalker said...

TERIMA KASIH SUME :) CERITA SDRI NI..XDE KNE MENGENA DGN YG HDP MAHUPUN YG DA MATI.INDON PUN XDE KNE MENGENA. ;)

MN: Bole jgk.xde siap ek..hihi.

PinKy MoMMa said...

adik stalker..akak tembun dtg gelak2 kat sini..ahahaha

ni boleh pi jauh ni dik..mana tau leh jadi penulis skrip ni ^_^

shopping2u said...

dak kelas kte dulu kan ada nama mira edora.. dia kot?

shopping2u said...

http://www.my-shopping2u.com/2011/06/ni-semua-belog-abang-stalker-punya.html

abg stalker punye pasal.. huh

zureen said...

wahhhhhhhhhhhhhhh.. dahsyattttt.. hahahaaa~

tikin said...

hehehehe(gelak sopan )..terbaik la cite abg ni..huhu..cm dkt alm fantasi..:)

adwafarahin said...

hey pemuda yg berbau kambing..berani ko yer

hahahaha :P

*abg buat buku cter dongeng trus je tp tdk sesuai utk 18 tahun ke bwh la
-___-

hidayah said...

best lah .
semoga berjaya lorh .
:)

Abang Stalker said...

KAK PINKY: whahahaha...cm terasa comel sgtttt 'adik stalker'. :)thanks kak.

SHOPPING2U: haha..myb la kwn seklas awk tu puteri kayangan. :D

ZUREEN: dasyatttt.. :) thanks.

TIKIN: ni cte kanak2 dik.kah3

ADWA: klu abg buku kn cte ni,adwa bli dlu eh? :D ni bole bt teater je.

HIDAYAH: thanks a lot. :)

sharifatul aida said...

hahahak..panjang tapi kelakar tahap meriban larh!

Aisyah Aina said...

boleh cerita ni kat cucu akan datang..haha XD

eyraatiqa said...

abg , ape nme lagu kat belog abg neh ?
haha . suke r . =D

My MiRa said...

ingt kan mira hussin tadi ehehhe

Abang Stalker said...

SHARIFATUL,AISYAH: abg kn ske merapu.. :D sesuai bt cte kanak2 je.sbb diorg sng kne klentong.hahaha

EYRA: Hny ingin kau tahu-republik ^_^

MIRA: haha..ni contest cik mira edora. :)

cik rama-rama said...

ni dah macam cerita hikayat ni..tp pe yg best??? cerita hikayat pertama yg sy faham bahasanya..hahahaa..

tak mcam cerita hikayat dulu2, arakian, hatta, dan macam2 lgi ayt trlmpu sastera.. :P

uwmaisarah said...

adoyai abang, hikayat stalker ye,
bile nak komersialkan nih.haha.

| princess SchaBieber | said...

adui... lawak laa.. dari start baca smpai habes.. heheee :) gud luck yaa.. jum baca kisah scha plak :)

misszra said...

hahaha...bun bek2... god job bb, nice..:) ol d best..:)

Ain Zulaikha said...

abg afiq, perghhhh cerita bukan main gah lagi.. hahahhaa semoga berjaya , dapat hadiah passing2 kat ain

EYFAalias said...

hahahhaaa. kretif sungguh! imaginasi abg tinggi ni. hehee. bestt! good luck ~

Abang Stalker said...

SARAH: ala dik..cte cm bdk2 xde org nk bli pun klu abg bt bku cerita. :)

SCHA: thanks..nti abg terjah k. :)

MISSZRA: tu je ke?bg la ucapan pnjg2 cte. :D tq syg..

AIN: haha..hadiah sudah diwakafkn la.. :)xpe,kongsi kegembiraan sme2 je k.

EYFA: thanks eyfa.. :)

uwmaisarah said...

hadoyai, budak2 skrg suke beli storybooks ape,x rugi :(

iPai said...

haha .. takleh blah kan .. boleh plak lidah pendek semua jadi Mira ..

hamboi2 .. kira ye stalker ye kehenseman ni adalah disebabkan ayah mira laa ek .. uhuh

 

Copyright © 2013 | AbangStalker | Design by Cik Bulat